BLOG / Érzetek és Marketing


Érzetek és Marketing

A Színek, illatok és az elköltött összegek nagysága közötti összefüggés

Avagy hogyan manipulálják az eladók és értékesítők a vásárlókat, hogy még nagyobb profitra tegyenek szert?

 

Minden Profi boltban színsémákat, illatokat és bizonyos stílusú zenéket használnak, hogy érzékszerveinket összezavarják, és arra ösztönözzenek, hogy minél nagyobb összeget hagyjunk ott boltjaikban. Példának okáért egy eBayról szóló tanulmány azt mutatja, hogyha a licitálandó termékek piros háttérrel vannak feltüntetve, sokkal magasabb áron kelnek el.

 Átlagos vásárlóként senki nem gondolja végig, hogy mit jelentenek az illatok és a színek körülöttünk, amikor egy plázában vagy az interneten böngészünk az árucikkek közt, holott ezek az érzékszervekre ható dolgok pontosan és célzottan előre meg vannak tervezve és direkt úgy, hogy az a tudatalattira hasson.

Roger Dooley profi neuromarketinges szakember tanulmánya szerint a vásárlási döntéseinkért 95%-ban a tudatalatti felelős, így nem véletlen, hogy az értékesítők erre próbálnak hatni minden áron.

A látás és a szaglás a két elsődleges érzet, amire hatni szoktak, de a tapintás és a hallás is olyan terület, amit érdemesnek tartanak arra, hogy megpróbálják ezen keresztül manipulálni az embert.

A vásárlókat két nagy csoportra lehet osztani érzelmi szinten: egyik csoport az impulzív vásárlók köre, akik szívesen megvesznek bármit, ami megtetszik nekik, az adott pillanatban a másik csoportba pedig azok tartoznak, akik előre megtervezik, hogy mit fognak venni és mekkora összeget költenek rá.

Az impulzív vásárlókra építő cégek termékeiket a meleg színek közé helyezi el, mint például a piros vagy a sárga. A sárgát a boldogság színének tartják a marketing szakértők, míg a pirosat valamilyen sürgető érzés kiváltása miatt alkalmaznak.

 A felelősségteljesebb fogyasztókra számító cégek pedig olyan színeket választanak, amelyek megnyugtatóan hatnak az idegekre nem hergelik fel a kedélyeket, ilyen a zöld, ami a természetesség és tisztaság színe valamint a kék szín, ami a szívélyesség és a vendéglátáshoz tartozó profizmussal köthető össze.

Egy harmadik típusú vásárló is képbe került, akiket konformistáknak nevezünk az ő színeik a halványabb fajták, mint a világos kék, a rózsaszín vagy a fehér, semmilyen intenzív érzést nem szeretnének tapasztalni vásárlás közben, általában csak folynak az árral és igazodnak egy két vásárló szokásaihoz, akiket szimpatikusnak vélnek.

A boltokban elhelyezett szagminták és illatok a másik nagy terület. Egy tanulmány szerint a vásárlók 84%-a kifizeti a 15%-kal magasabb árat ugyan arra a termékre (Nike cipő) ha jó illat van a boltban, nem úgy, mintha semleges szagok vannak jelen. Jó pár illat van, amiről kiderült már, hogy előhoznak bizonyos érzeteket, amelyek majdnem minden emberre ugyan úgy hatnak:

Hintőpor – biztonság és nosztalgia érzés

Borsmenta és Citrusos illatok – élénkséget eredményez

Levendula, Vanília, Kamilla – nyugtató hatással bír

BBQ Füstös illat – Kisebbnek érzékeljük a teret, ahol tartózkodunk

Alma és Uborka – Tágasabbnak érzékeljük a teret ahol tartózkodunk

Bőr és Cédrus – Drágaság, főleg drága bútorokra asszociálunk

Frissen sült kenyérillat – otthonosság érzését kelti

Virágillat – Hosszabb időt töltünk bizonyos helyen (a boltban) a termékek közt keresgélve

Tökös sütemény és Levendula – a férfiakat hozza lázba

Gondoskodó Anya illat – a nőket hozza lázba.

 

Ezek tudatában az érétkesítők bizonyos típusú boltokban más-más illatokat használnak fel a vásárló befolyásolása érdekében. Akadnak olyan üzletek, ahol már branding szinten űzik az illatok használatát, példának okáért a Boss üzletek a világ minden táján a citrusos-narancsos fűszeres illatot alkalmazzák, minden kiállított ruhadarab zsebébe ilyen illatmintákkal dúsított anyagot tesznek, hogy a törzsvásárlók mindig ugyan azt a fenséges és kiélezett érzést érezzék, amikor felpróbálják a megvásárolandó méregdrága Boss öltönyt.

Ezek után ne nagyon csodálkozzunk, hogyha elragad bennünket a hév, ha betérünk egy üzletbe vásárlási szándék nélkül és mégis egy pár síléccel távozunk, vagy a csekkekre félretett pénzünkből az új kollekció egynéhány darabját begyűjtjük. Amivel védekezni tudunk, hogy tudatosítjuk azt, hogy mire van valójában szükségük és a boldogságot nem a költekezésben és a kézzelfogható értéktárgyak felhalmozásával keressük, hanem egyensúlyra törekedve életünkben a szellemi értékek keresésével és a kapcsolataink jobbá tételével törekszünk életminőségünk javítására.

Back
comments powered by Disqus

Tagcloud

Archives